Page 15 - Matti Kalkamo / RAW
P. 15
Yhdistelmä tekee tempun
Kalkamon teoksissa on toisinaan ihan selvää vitsikkyyttä, ja myös arkielämän vitsik- kyydessä Kalkamo on aika terävä ja nopea. Mutta ehkä Kalkamon teosten monesti huomioitu humoristisuus onkin pohjimmiltaan tiettyä surrealistishenkistä asioiden tör- mäyttämistä. Nauruhan myös syntyy usein siitä, että jokin arkinen asetetaan uuteen odottamattomaan yhteyteen, tuttu fraasi sanotaan väärässä paikassa tai tapahtuu jota- kin odotusten vastaista.
Kalkamon taide tuntuu usein toimivan toiseksi muuntumisen kautta, sillä alueella, jossa on jotakin tavattoman reaalista ja sen yhteydessä jotakin tavattoman epätaval- lista, hassua ja kauheaa: suoria vedoksia maailmasta sekä maailman synnyttämiä aja- tuksia – tai tunnistettavia kappaleita sekä näkymättömiä sosiaalisia rakenteita. Teoksen ensihahmottamisen jälkeen niissä olevia objekteja katsoo myös siellä oikeassa maa- ilmassa ainakin jonkin aikaa uudella tavalla, niissä ikään kuin juuri paljastettuja ”sala- merkityksiä” tykönään hykerrellen. Kottikärryt on joutavan jätteen poiskuljetusvehje: surun kantaja; tyhjä bensakanisteri: räjähtävä rakennelmien perustus tai Marinol-pullo: monumentti hylätyille ja kurjille.
Kalkamo näkee, että tällä yhdistelmien hakemisella, ja niistä innostumisella on poh- jansa punk-tyylin leikkaa ja liimaa -tekniikassa. Siinä, jolla nuori Kalkamokin Hipit par- turiin -punkzinea kokosi.
Kalkamo ei kaihda myöskään mittakaavan muuttamisen – koomisen liioittelun tai vähättelyn – oivallista merkityksiä muuttavaa voimaa. Ei hän aina ole kaukana nykykan- santaiteilijoille tyypillisestä jonkin esineen toisena näkemisestäkään, siis siitä samasta ilmiöstä, millä myös Picasson veistoksessa polkupyörän satula ja tanko muuntuvat härän pääksi. Kalkamolla kuivat puut voivat olla balettia tanssivia luurankoja: La Pri- mavera. Kuolema tanssii uuden syntyä, onhan kuivalla oksallakin vielä mahdollisuus puhjeta elämäksi.
Kaikissa esineissä, samoin kuin eri materiaaleissakin, on niiden käyttömerkityksen lisäksi aina muitakin merkityksiä. Kalkamolla välähdyksenomaisen alkuidean saamisen jälkeen nämä havainnot saattavat laajemmin aueta ja täsmentyä hänelle itselleenkin viikkoja ja kuukausia kestävän materiaalin fyysisen työstämisen aikana. Samoin kuin hyvä kielikuva tai ehkäpä mieleenpainunut uni tuntuu heti aluksi toimivalta ja rikkaalta, niin vasta myöhemmin voi täsmentää, millä kaikilla tavoilla se toimiikaan, miksi se toimii kuten toimii.
Kun välähtävän vision tai unen pysäyttää taideteokseen, se alkaakin näyttää ne vakavat puolensa, joita ei suoralta kädeltä ehdi huomata. Kalkamo itse liittää huumorin syvällisemmän merkityksen koko taiteellisen tuotantonsa läpäisevään umpikujan tun- teeseen, kun “ei tahdo hyväksyä maailman tilaa sellaisena kuin se on, vaan tarttuu mihin tahansa toivon kipinään, useimmiten huumorin voimaan.” Kun ei enää jaksa ahdistua, itkeä tai vihata, on kai naurettava.
HIPIT PARTURIIN -ZINE 1982 © KALKAMO
15